Zamiast Ceed

Produkcja Kia Ceed w Europie dobiegła końca – latem linia montażowa słowackiej fabryki definitywnie zakończyła wytwarzanie tego modelu, ustępując miejsca nowemu elektrycznemu hatchbackowi Kia EV4. W przyszłości zakład ma zostać całkowicie przekształcony w fabrykę aut na prąd, jednak zniknięcie Ceeda nie oznacza końca spalinowych hatchbacków Kia. Na europejski rynek wchodzi bowiem Kia K4, zaprojektowana z myślą o globalnych trendach i rynkach.

Model jest już znany w Ameryce Północnej, gdzie występuje jako sedan i hatchback, zastępując linię Cerato/Forte/K3. W Europie dostępna będzie wyłącznie wersja pięciodrzwiowa – i to wyraźnie większa od Ceeda: długość 4440 mm wobec 4310 mm, a rozstaw osi zwiększony do 2720 mm. Auto jest niższe, ale szersze, co nadaje mu bardziej sportowe proporcje. Kia podkreśla, że K4 plasuje się na pograniczu segmentów C i D, a w wersji GT-Line otrzymuje agresywny pakiet stylistyczny oraz 18-calowe felgi.

Wnętrze zostało zunifikowane z wersjami amerykańskimi: dwa ekrany po 12,3 cala, dodatkowy wyświetlacz klimatyzacji, wsparcie dla bezprzewodowych Apple CarPlay i Android Auto. Już w standardzie znajdziemy ładowarkę indukcyjną, a za dopłatą dostępny jest system audio Harman/Kardon oraz tapicerka z ekoskóry. Elektronika obejmuje adaptacyjny tempomat i pełen zestaw asystentów. Bagażnik mieści 438 l (lub 1217 l po złożeniu siedzeń), a w miękkich hybrydach nieco mniej.

Europejska gama silników została dostosowana do lokalnych potrzeb. Oprócz turbodoładowanych jednostek 1.6 o mocy 150 i 180 KM, dostępny jest litrowy motor 1.0 T-GDI (115 KM), który w połączeniu z przekładnią dwusprzęgłową otrzymał 48-woltowy układ mild-hybrid. Diesli nie przewidziano, ale w 2026 roku do oferty trafi pełny hybryd. Wszystkie K4 dla Europy będą dostarczane z Meksyku, a sprzedaż ruszy pod koniec roku. Cenniki nie zostały jeszcze ujawnione – punktem odniesienia może być schodzący z rynku Ceed, którego ceny w Niemczech zaczynają się od 27 tys. euro.