Teraz oficjalnie

Jeszcze wiosną firma Volvo ogłosiła powrót modelu XC70. Jednak jeśli w latach 2003–2016 ten indeks należał do europejskich podwyższonych kombi z silnikami benzynowymi lub wysokoprężnymi, to teraz Volvo XC70 jest tradycyjnym crossoverem z równoległo-szeregowym układem hybrydowym, opracowanym w Chinach i dla Chin. To właśnie tam dziś odbyła się oficjalna premiera nowego modelu.

W kabinie zastosowano dobrze znany układ z oddzielnymi ekranami zestawu wskaźników (12,3 cala) i systemu multimedialnego (15,4 cala). Dostępny jest również wyświetlacz head-up z rozszerzoną rzeczywistością. Liczbę fizycznych przycisków zredukowano do minimum, nawet na dwuramiennej kierownicy. Pojawiły się jednak także oryginalne rozwiązania: konsola środkowa to półka do bezprzewodowego ładowania, połączona z podłokietnikiem wysuwanym „mostkiem”. Można go schować, aby ułatwić dostęp do dolnej półki. Za dopłatą dostępny jest zaawansowany system audio Harman/Kardon (23 głośniki). Oczywiście przewidziano firmowy tempomat z funkcjami autopilota oraz nowoczesny system parkowania. Co więcej, Volvo zapowiada dalsze rozszerzanie jego funkcjonalności dzięki zdalnym aktualizacjom.

Crossover zbudowano na modułowej platformie SMA (Scalable Modular Architecture), będącej wydłużoną wersją popularnej bazy CMA (Compact Modular Architecture) i spokrewnionej z modelem Lynk & Co 08 z 2023 roku. Pod maską znajduje się turbodoładowany silnik 1.5 (163 KM, 255 Nm): nie tylko doładowuje on akumulator za pomocą generatora (82 KM), lecz także współpracuje z przednimi kołami poprzez trzystopniową przekładnię 3DHT. Jednak główną siłę napędową zapewniają silniki elektryczne. W wersji bazowej jest on jeden, umieszczony na osi przedniej (145 KM), a łączna moc układu wynosi 318 KM. Przy masie własnej 2110 kg hybryda przyspiesza do 100 km/h w 8 s. Dostępna jest także wersja z napędem na cztery koła z dodatkowym silnikiem na osi tylnej (212 KM). Łączna moc takiego układu to 462 KM, a crossover o masie 2275 kg osiąga „setkę” w 5,3 s. Prędkość maksymalna, jak we wszystkich współczesnych modelach Volvo, jest ograniczona do 180 km/h.

Produkcja crossoverów Volvo XC70 odbywa się w Chinach, a rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na 26 września. Wersja podstawowa kosztuje 300 tys. juanów (42 tys. dolarów), a za wariant z napędem na cztery koła trzeba zapłacić 330 tys. juanów (46 tys. dolarów). Niewykluczone, że nowy XC70 pojawi się w przyszłości również na innych rynkach (m.in. w Europie), lecz konkretne plany nie zostały jeszcze ujawnione.