Pierwszy z nowych

BMW otwiera nowy rozdział swojej historii — po czterech latach oczekiwania zaprezentowano pierwszy seryjny model rodziny Neue Klasse. SUV BMW iX3 ma stać się symbolem przejścia marki w erę elektryczną. U podstaw leży nowa filozofia stylistyczna: zamiast ogromnych „nerek” powróciły kompaktowe, pionowe wloty, linie nadwozia stały się prostsze i bardziej eleganckie, a charakterystyczne podświetlenie dodaje nowoczesnego akcentu. Taki styl stanie się wizytówką wszystkich przyszłych modeli BMW, niezależnie od rodzaju napędu.

Od teraz iX3 to nie tylko elektryczna wersja X3, lecz samodzielny model z własną architekturą i oznaczeniem NA5. SUV jest nieco dłuższy i ma większy rozstaw osi, ale niższy i z mniejszym prześwitem, co poprawiło aerodynamikę: współczynnik Cd wynosi 0,24. Wnętrze w dużej mierze przeniesiono z konceptu Vision Neue Klasse X — z unikatową czteroramienną kierownicą i systemem Panoramic iDrive. Cała deska rozdzielcza zamieniła się w cyfrową platformę z ekranem Panoramic Vision i trójwymiarową projekcją nawigacji, a fizyczne przyciski zachowano dla podstawowych funkcji.

Podstawą techniczną jest nowa platforma z akumulatorem szóstej generacji i instalacją 800-woltową. W wersji iX3 50 xDrive zastosowano dwa silniki elektryczne (469 KM, 645 Nm), które pozwalają przyspieszyć do „setki” w 4,9 sekundy. Zasięg robi wrażenie — do 805 km według cyklu WLTP. Dzięki obsłudze ładowania o mocy 400 kW wystarczy dziesięć minut, aby uzupełnić energię na 372 km jazdy. W standardzie przewidziano ładowarkę pokładową 11 kW, a opcjonalnie dostępna jest wersja 22 kW.

Za właściwości jezdne odpowiada system Heart of Joy, koordynujący pracę silników, układu kierowniczego i rekuperacji. Według BMW w 98% sytuacji auto obywa się bez klasycznych hamulców ciernych, a dynamika łączy się z typową dla marki „radością z jazdy”. Produkcja iX3 ruszy jesienią na Węgrzech, a pierwsi klienci w Europie odbiorą swoje samochody wiosną 2026 roku. Cena podstawowej wersji w Niemczech zaczyna się od 68 900 euro, a w późniejszym czasie ofertę uzupełnią prostsze warianty oraz lokalna odmiana dla Chin.