Kompas czasu

Nowy Jeep Compass to ważny etap w historii modelu, zapoczątkowanej w 2006 roku. Wówczas pierwszy kompaktowy crossover marki opierał się na japońskiej platformie, później – na włoskiej. Teraz Compass trzeciej generacji przeszedł na architekturę STLA Medium od koncernu Stellantis, bazującą na zmodernizowanej francuskiej platformie EMP2. Tym samym stał się technicznym krewnym modeli Peugeot 3008 i Citroëna C5 Aircross – i jeszcze bardziej zbliżył się do europejskich gustów.

Pod względem wymiarów Compass znacznie urósł: długość wynosi teraz 4,55 m, szerokość 1,90 m, a rozstaw osi 2,80 m. Kanciasta sylwetka, kwadratowe nadkola i podświetlany panel z siedmioma segmentami podtrzymują charakterystyczny styl Jeepa. Geometria terenowa jest godna segmentu: nawet wersje z napędem na przednią oś mają kąt natarcia 20 stopni i prześwit 200 mm. Warianty z napędem na cztery koła oferują jeszcze lepsze parametry.

Wnętrze zostało zaprojektowane w duchu terenowej funkcjonalności: proste linie, duże elementy sterujące i przemyślana ergonomia. Dwa wyświetlacze – 10-calowy przed kierowcą i 16-calowy pośrodku – współpracują z nowoczesnymi systemami, takimi jak asystent jazdy drugiego poziomu czy wentylacja foteli. Praktyczność również wzrosła: zwiększono przestrzeń między rzędami siedzeń, a bagażnik pomieści teraz 550 litrów.

Gama napędów to odpowiedź na współczesne trendy. Compass dostępny jest jako miękka i plug-in hybryda (do 195 KM), a także jako w pełni elektryczny pojazd. Wersja elektryczna może przejechać do 650 km, a topowy wariant 4xe z napędem na wszystkie koła rozwija moc 375 KM i zasięg 600 km. Ceny w Europie zaczynają się od 41 000 euro, a pierwsze egzemplarze trafią do klientów pod koniec 2025 roku.
