Epicka porażka
Wiosną 2024 roku Mercedes-Benz wykonał odważny krok – kultowa Klasa G została przekształcona w samochód elektryczny. Nowy model, nazwany G 580 z technologią EQ, miał połączyć legendarną dzielność terenową z nowoczesnością. Jednak po roku okazało się, że klienci nie docenili tej rewolucji. W Europie sprzedano zaledwie 1450 egzemplarzy, a w Korei Południowej i Chinach – jedynie po kilkadziesiąt sztuk.
Nawet jak na niszowy model, sprzedaż elektrycznego „Gelendy” rozczarowuje. Dealerzy skarżą się na zalegające pojazdy. Anonimowi menedżerowie Mercedesa przyznają: klienci wciąż chcą „prawdziwego” G-Klasy – z sześcioma lub ośmioma cylindrami.
Oficjalnie Mercedes-Benz zachowuje optymizm, powołując się na rekordową sprzedaż G-Klasy ogółem i 18-procentowy wzrost w pierwszym kwartale 2025 roku. Jednak firma nie podaje konkretnych danych dla wersji elektrycznej, ograniczając się do ogólników o „elastycznym wyborze dla klientów”.
Tymczasem producent ponownie rozważa przyszłość zapowiedzianej na 2027 rok kompaktowej wersji G-Klasy. Pierwotnie miała być wyłącznie elektryczna, ale teraz inżynierowie pracują nad wariantem z klasycznym silnikiem spalinowym. Wygląda na to, że Mercedes znów stawia na sprawdzoną klasykę.
Acura
Alfa Romeo
Alpina
Aston Martin
Asuna
Audi
BMW
Brilliance
Buick
BYD
Cadillac
Chana
Changan
Chery
Chevrolet
Chrysler
Citroen
Dacia
Daewoo
DAF
Daihatsu
Daimler
Datsun
Dodge
DongFeng
Eagle
Emgrand
Eunos
FAW
Fiat
Ford
Freightliner
FSO
Geely
Genesis
Geo
GMC
Golden Dragon
Great Wall
Hafei
Haima
Haval
Honda
Hyundai
Infiniti
Innocenti
Iran Khodro
Isuzu
IVECO
JAC
Jaguar
Jeep
Kia
Lancia
Land Rover
Landwind
LDV
Lexus
Lifan
Lincoln
Lotus
MAN
Maybach
Mazda
Mercedes-Benz
Mercury
Merkur
MG
Mini
Mitsubishi
Mitsuoka
Nissan
Oldsmobile
Opel
Peugeot
Plymouth
Pontiac
Porsche
Proton
Puch
Ravon
Renault
Riich
Rover
Saab
Samsung
Saturn
Scion
SEAT
Skoda
SMA
Smart
Soueast
SsangYong
Sterling
Subaru
Suzuki
Talbot
Tata
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Vortex
Zotye