Eco Cruiser

Pod presją norm środowiskowych producenci samochodów szukają nietypowych sposobów dostosowania swoich modeli. Toyota postawiła na ciekawy wariant, prezentując dwie specjalne wersje Land Cruisera dla Europy. W Wielkiej Brytanii zadebiutował furgon Land Cruiser Commercial – klasyczna terenówka przerobiona na pojazd użytkowy, co pozwala na uzyskanie ulg podatkowych i ekologicznych.

Za konwersję odpowiada brytyjska fabryka Toyoty w Derbyshire. Furgon ma dwuosobową kabinę i przestrzeń ładunkową o pojemności 2000 litrów i długości niemal 1,7 metra. Auto zachowało imponujące możliwości holownicze – dopuszczalna masa przyczepy to 3500 kg. Charakterystyczne są pełne panele zamiast tylnych szyb, które można łatwo wymienić na szkło – wszystkie mocowania zostały zachowane.

Pod maską pracuje 2,8-litrowy turbodiesel o mocy 204 KM, ale już zapowiedziano modernizację gamy. Na rynek europejski trafiła wersja mild hybrid z 48-woltowym rozruszniko-generatorem i akumulatorem litowo-jonowym. Układ ten zmniejsza zużycie paliwa nawet o 10% i nie ogranicza właściwości terenowych – głębokość brodu pozostała bez zmian.

Ten system zadebiutował wcześniej w pickupach Hilux, a teraz trafia do Land Cruisera. Sprzedaż hybrydowej wersji w Europie ruszy pod koniec 2025 roku. Dla zwolenników pełnych hybryd Toyota ma inną propozycję – w USA i Chinach Prado jest już dostępne z benzynowym silnikiem i klasycznym układem hybrydowym. Toyota nie tylko pielęgnuje legendę, ale i skutecznie dostosowuje ją do nowych realiów.