Do korzeni

Tuningowe atelier ABT, znane z modyfikacji samochodów koncernu Volkswagena, po raz pierwszy w swojej historii zaprezentowało restomoda. Bazą projektu stało się kultowe coupe Audi Ur-quattro — rajdowa ikona lat 80., znana jako „pierwsze quattro”. Nowy projekt to nie tylko hołd dla legendy, ale i osobista historia: pod koniec lat 80. taki samochód należał do Hansa-Jürgena Abta, obecnego szefa ABT.

Inspiracją dla restomoda był właśnie ten egzemplarz Hansa-Jürgena — z poszerzonym body kitem, białymi magnezowymi felgami i elementami z Audi Sport quattro. Współczesna wersja zachowuje te charakterystyczne cechy: masywne nadkola, zmodyfikowaną maskę, tylny spoiler i białe felgi. Cały nowy pakiet aerodynamiczny wykonano jednak z włókna węglowego, a rozstaw osi pozostał standardowy, w przeciwieństwie do skróconego Sport quattro.

Największą zmianą jest silnik. Zamiast oryginalnego turbodoładowanego motoru zastosowano jednostkę 2.5 TFSI z Audi RS 3, podkręconą z 400 do imponujących 530 KM. Szczegóły techniczne nie zostały ujawnione — nie wiadomo, jak zorientowano silnik ani jaką zastosowano skrzynię biegów. Wiadomo jedynie, że auto ma napęd na cztery koła i nowoczesny system ABS, co ważne, bo restomod ma homologację drogową.

Początkowo ABT planowało wyprodukować tylko 25 egzemplarzy, ale wszystkie zostały sprzedane w ciągu zaledwie trzech godzin od premiery. Wkrótce liczbę zwiększono do 30 — i one również natychmiast znalazły nabywców. Nowe Ur-quattro nie tylko przywraca ducha przeszłości, ale staje się pożądanym obiektem kolekcjonerskim i spełnieniem marzeń fanów marki Audi.