Kolejna śmierć
W 2002 roku Volkswagen Touareg nie był tylko pierwszym SUV-em marki — otworzył Volkswagena na segment premium i stał się podstawą dla ratującego projekt Porsche Cayenne. W ciągu 23 lat wyprodukowano ponad 1,2 miliona samochodów, jednak zainteresowanie modelem stopniowo malało: pierwsze dwa pokolenia rozeszły się w nakładzie prawie pół miliona egzemplarzy, podczas gdy obecny Touareg sprzedał się jedynie w liczbie 265 tysięcy. Dlatego decyzja o zakończeniu produkcji i wprowadzeniu edycji pożegnalnej Touareg Final Edition wydaje się całkowicie uzasadniona.
Sama wersja Touareg Final Edition jest raczej symbolem niż nowym modelem. Laserowe oznaczenia na oknach, tłoczenie na dźwigni skrzyni biegów, podświetlane logotypy na desce rozdzielczej i progach — wszystko wykonane z typową niemiecką powściągliwością. Wersja jest dostępna we wszystkich konfiguracjach, co podkreśla, że nie chodzi o ekskluzywność, lecz o godne zakończenie całej epoki.
Touareg rzeczywiście zasłużył na pożegnanie z honorami. Pierwsze pokolenie zapadło w pamięć pneumatycznym zawieszeniem i dieslem V10 5.0 TDI — technicznym szaleństwem, które dziś trudno sobie wyobrazić. Drugie stało się pierwszym hybrydowym Volkswagenem, a trzecie ukazało dojrzałość marki — z aluminiowo-stalowym nadwoziem i Touaregiem R Hybrid o mocy 462 KM. Każde pokolenie pokazywało, że „samochód dla ludu” potrafi być premium.
Cena wersji pożegnalnej zaczyna się od 75 tysięcy euro, a zamówienia będą przyjmowane do marca 2026 roku. Historia jednak, jak się wydaje, się nie kończy: ciągłość zostanie zachowana w przyszłym elektrycznym Porsche Cayenne na platformie PPE. Paradoksalnie, to właśnie Porsche może przywrócić Touarega do życia — choć już w formie jego elektrycznego odpowiednika.
Acura
Alfa Romeo
Alpina
Aston Martin
Asuna
Audi
BMW
Brilliance
Buick
BYD
Cadillac
Chana
Changan
Chery
Chevrolet
Chrysler
Citroen
Dacia
Daewoo
DAF
Daihatsu
Daimler
Datsun
Dodge
DongFeng
Eagle
Emgrand
Eunos
FAW
Fiat
Ford
Freightliner
FSO
Geely
Genesis
Geo
GMC
Golden Dragon
Great Wall
Hafei
Haima
Haval
Honda
Hyundai
Infiniti
Innocenti
Iran Khodro
Isuzu
IVECO
JAC
Jaguar
Jeep
Kia
Lancia
Land Rover
Landwind
LDV
Lexus
Lifan
Lincoln
Lotus
MAN
Maybach
Mazda
Mercedes-Benz
Mercury
Merkur
MG
Mini
Mitsubishi
Mitsuoka
Nissan
Oldsmobile
Opel
Peugeot
Plymouth
Pontiac
Porsche
Proton
Puch
Ravon
Renault
Riich
Rover
Saab
Samsung
Saturn
Scion
SEAT
Skoda
SMA
Smart
Soueast
SsangYong
Sterling
Subaru
Suzuki
Talbot
Tata
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Vortex
Zotye